Friday, March 10 / 4:00 pm / Ottawa Art Gallery

Program: So I Married Myself, Carajita
Guest: Amen Jafri, Director of So I Married Myself


Feature presentation \

Carajita

2021 / 86 minutes / Dominican Republic, Argentina
Directors: Silvina Schnicer, Ulises Porra Guardiola
Writers: Ulla Prida, Silvina Schnicer, Ulises Porra
Language: Spanish
Subtitles: English

secrets \ family \ mystery

Family ties, class structure, and colonial legacy are all examined in this enigmatic drama from Argentinian-Spanish writing/directing duo Silvina Schnicer and Ulises Porra (Tigre, 2017). A rich Argentinian family has recently relocated back to the home they keep in the Dominican Republic, bringing with them their long-time maid/nanny, Yarisa, a Dominican woman. Yarisa and her teenage charge, Sara, are as close as family. Yarisa has cared for Sara her entire life; they have no secrets. But Yarisa hasn’t told her own family that she is back on the island, not even her own teenage daughter, Mallory. A crack begins to form in the family dynamic. Yarisa no longer belongs solely to Sara; there is another teenage daughter in Yarisa’s life. In an effort to bring harmony to the new situation, Sara invites Mallory to party with her and her friends. But Mallory doesn’t come home that night. What follows is part mystery, part thriller, and wholly unsettling in its elegance. Motives and intentions are questioned, relationships are shattered, and nothing will ever be the same for Sara or Yarisa.

- Tish Chambers

Les liens familiaux, la structure des classes et l’héritage colonial sont tous examinés dans ce drame énigmatique du duo argentin–espagnol des scénaristes-réalisateurs que sont Silvina Schnicer et Ulises Porra (Tigre, 2017). Une famille argentine riche s’est récemment relocalisée pour revenir à la maison qu’elle garde en République dominicaine, amenant avec elle sa bonne/nounou de toujours, Yarisa, une Dominicaine. Yarisa et son adolescente à charge, Sara, sont proche comme de la famille. Yarisa s’est occupée de Sara toute sa vie; elles n’ont aucun secret l’une pour l’autre. Mais Yarisa n’a pas dit à sa propre famille qu’elle est de retour sur l'île, pas même à sa fille adolescente, Mallory. Une fissure commence à se former dans la dynamique de la famille. Yarisa n’appartient plus seulement à Sara; il y a une autre fille adolescente dans la vie de Yarisa. Afin d’apporter de l’harmonie à la nouvelle situation Sara invite Mallory à faire la fête avec elle et ses amis. Mais Mallory ne revient pas à la maison ce soir-là. Ce qui suit touche au mystère et au thriller, et est complètement déstabilisant de par son élégance. Les intentions et les motifs sont questionnés, les relations éclatent et rien ne sera plus jamais pareil, tant pour Sara que pour Yarisa. 

- Tish Chambers (traduit par Jacinthe Grenier-Albert)

PRESS

'Carajita': San Sebastian Review


AWARDS

Guadalajara International Film Festival 2022, Ibero-America Competition in Best Picture

Guadalajara International Film Festival 2022, Best Cinematography

Guadalajara International Film Festival 2022, Best Director

Guadalajara International Film Festival 2022, Best Actress (Magnolia Nunez)

Latin American and Iberian Film Festival at Yale 2022, Best Film

Mar del Plata Film Festival 2021, APIMA Award

Miami Film Festival 2022, WarnerMedia Ibero-American Feature Film Award

San Sebastian International Film Festival 2021, New Directors Award


Short film \

So I Married Myself

2022 / 18 minutes / Ottawa
Director: Amen Jafri

A documentary following several women who practice "sologomy", or self-marriage, and the varying reasons they chose such a symbolic commitment to themselves and their own happiness.